Forum Warownia Strona Główna Warownia



Czas i pory dnia w systemach Fantasy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Warownia Strona Główna -> Fantasy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Nevar
Zarządca



Dołączył: 05 Cze 2005
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Pią 13:05, 14 Paź 2005    Temat postu: Czas i pory dnia w systemach Fantasy Back to top

No właśnie, jak określacie czas na sesjach ? W średniowieczu nie było zegarków, tylko pory dnia. Łatwiej jest powiedzieć graczom że jest godzina "około 15", ale bardziej klimatycznie np. po południu.
Jak opisujecie szczegółowo porę dnia ?
 
Zobacz profil autora
Einkill
Zarządca



Dołączył: 08 Sie 2005
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z dupy

 PostWysłany: Sob 23:36, 15 Paź 2005    Temat postu: Back to top

ja na ogol mowie opisowo. czyli "po poludniu" , "slonce chyli sie ku zachodowi" itp. mowienie "kolo 15" jest niestety, jak zauwazyles, malo klimatyczne. no chyba ze ktorys z bg ma klepsydre czy cos w tym stylu <goblinski czasomierz or so> to mozna mowic normalnie ;]
 
Zobacz profil autora
Darkon
Przyjaciel SSR



Dołączył: 29 Cze 2005
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Pią 12:13, 30 Gru 2005    Temat postu: Back to top

Jak kiedyś prowadziłęm te "stare" systemy to miałem taką ekipe że nic tam nie można było nazwać klimatem więc wtopa z podaniem konkretnej godziny była niezauważalna. Teraz prowadze dla normalnych ludzi, ale to jest W: M więc zegarki to nie jest jakiś specjalny bajer. Jednak jakbym znów prowadził coś osadzone w średniowieczu uważałbym na informacje o porze dnia, chociaż czasami w nocy trudno jest to określić. Postacie graczy raczej nie są astrologami i nie potrafią czytać godziny z położenia księżyca i gwiazd.
 
Zobacz profil autora
Nevar
Zarządca



Dołączył: 05 Cze 2005
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Pią 12:38, 30 Gru 2005    Temat postu: Back to top

Noc można podzielić na trzy etapy: koniec wieczoru, środek nocy, przed rankiem. Chociaż jeśli chodzi o mnie to dla mnie noc zaczyna się od godziny 1, a północ powinna być około 3, o 5-6 może być rano (w realu ).
 
Zobacz profil autora
Darkon
Przyjaciel SSR



Dołączył: 29 Cze 2005
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Pią 12:52, 30 Gru 2005    Temat postu: Back to top

No własnie, bardziej nocy nie da się chyba podzielić, bo tego poprostu nie widać. A pory roku wprowadzacie ? Ja kiegyś próbowałem, ale z tymi graczami co to wiecie... to takie mieli ruchy że nie potrafili przemienić jesieni w zime.
 
Zobacz profil autora
Nevar
Zarządca



Dołączył: 05 Cze 2005
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Pią 15:11, 30 Gru 2005    Temat postu: Back to top

Pory roku.. Często (prawie zawsze) zapominam na początku sesji wspomnieć jaka jest aktualna pora, czasem nawet zapominam opisać pogodę. Ale widocznie jest to taki dziwny element, bo nawet sami gracze wolą zapytać się "czy nasze postacie się znają ?" niż "jaka jest pora roku ?", nawet jeśli zostało powiedziane, że podróżowały kilka miesięcy, albo pytanie pada w środku sagi.

Kiedy prowadzę jakąś przygodę związaną z górami, krasnoludami i ogólnie w tym klimacie, to nigdy nie zapominam powiedzieć, że jest zima, pada śnieg i jest taka zawierucha, że postacie poniżej 50 kg latają na wietrze .
To zależy od scenariusza, ale racja, zawsze powinno się powiedzieć jaka jest pora roku i pogoda, a jeśli MG zapomniał, to gracze powinni o tym przypomnieć (w końcu łatwiej się wczuć).
 
Zobacz profil autora
Darkon
Przyjaciel SSR



Dołączył: 29 Cze 2005
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Pią 15:57, 30 Gru 2005    Temat postu: Back to top

Pogoda i pora roku ma czasami duże znaczenie, gracze mają zadanie gonić kogoś kto uciekł wczoraj, a w nocy po ucieczce deszczyk padał i slady zamazane wiadomo tylko że poszedł na południe czy coś. Czasami takie tornado może coś spowodować, na śniegu podczas zawieji jest słąbsza widoczność, jak gonisz kogoś to można się przewrócić, różnie to bywa.
 
Zobacz profil autora
Nevar
Zarządca



Dołączył: 05 Cze 2005
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Wto 21:49, 03 Sty 2006    Temat postu: Back to top

Sęk w tym, że MG mówi o pogodzie (ale zabrzmiało ) zawsze kiedy jest ona przewidziana w scenariuszu, tak jak podałeś w przykładzie - wtedy wręcz nie ma prawa zapomnieć powiedzieć graczom o tej informacji. Najczęściej zdarza się tak, że pogoda ma nikły wpływ na postacie, właśnie wtedy MG zapominają o odpowiednim opisie, a gracze czują, że czegoś brakuje, ale nie wiedzą, że chodzi o pogodę, o to, czy ich postacie czują ciepło, czy zimno, w końcu nie troszczą się o to, nie wiedząc jaka jest pogoda, być może właśnie dlatego nie pytają MG, zawsze jest jakaś wymówka by nie mieć problemów np. w czasie walki (np. taki koc zakrywający bohatera przed zimnem ogranicza jego ruchy).

To by było na tyle Wink. Widzę, że zeszliśmy.. albo nie, biorę winę na siebie - z tematu, było o czasie w Fantasy, a teraz o pogodzie, mimo to, można uznać je za tematy pokrewne - ogólne elementy opisowe na sesji.
 
Zobacz profil autora
Darkon
Przyjaciel SSR



Dołączył: 29 Cze 2005
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów


 PostWysłany: Śro 14:45, 04 Sty 2006    Temat postu: Back to top

No niestety tak jest, że MGcy opisują szczegóły przeważnie tylko wtedy jeśli mają one znacznie wpływać na przygode czasami na klimat, ale rzadko. Najgorzej jak gracz zacznie się piłować o jakieś szczegóły jak podałeś w przykładzie że koc ogranicza ruchy, gracze śpią i debile zapomnieli wystawić warty albo jeszcze lepiej ktoś zasnął na warcie i atakuje ich z zaskoczenie stadko goblinó niby nic, ale tak "wyskoczyć" z koca nie jest łatwo i od razu przy tym sięgnąć po miecz jednocześnie atakując wroga, w praktyce jest to nie możliwe, przynajmniej dla początkujących, a gracz potrafi strzelić focha że on dla klimatu powiedział że się mocniej okrywa kocem i jest scenka z życia.

Też myślę, że tematy są na tyle pokrewne że można je pisac na jednych śmiechach.
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Warownia Strona Główna -> Fantasy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach